Panikangst

Panikangst er angstanfald der tilsyneladende opstår ud af det blå. Omkring 3% vil på et tidspunkt i livet opleve panikangst. Angsten er ikke bundet til særlige situationer, men kan opstå hvor som helst, og er derfor uforudsigelig. Panikangst kan opleves som tanker om at man vil falde om, besvime, dø, miste kontrollen over sig selv eller blive sindssyg. Ofte opleves hjertebanken, svedeture, mundtørhed, åndedrætsbesvær, kvælningsfornemmelser og trykken for brystet. Mange oplever endvidere snurrende fornemmelse i fingre og tæer. Dette tolkes som klare tegn på at der virkeligt er noget galt, hvilket forstærker angsten.

 

Behandling af panikangst

Kognitiv terapi anbefales som førstevalget ved behandling af panikangst. I terapien begynder vi med at undersøge sammenhængen mellem tanker og kropsfornemmelser, for at finde ud af hvad det er der sker under et angstanfald. Vi arbejder sammen på at øve kropslig afslapning fx i form af vejrtrækningsøvelser, og vi udarbejder teknikker som kan aflede tankerne fra de katastrofetanker som er med til at vedligeholde angsten. Herefter træner vi mere realistiske tanker, og vi træner sammen at udholde kropslige fornemmelser, som tidligere har udløst angst fx hjertebanken, svimmelhed eller at være forpustet.