Samtaler med børn og unge med ADHD

At have ADHD som barn og ung, medfører at en lang række af de almindelige livsopgaver børn og unge almindeligvis skal håndtere, bliver belastende og ofte medfører nederlag og negative erfaringer. Ofte er der vanskeligheder i skolen, i forhold til forældrene og i forhold til søskende. Disse vanskeligheder kan medføre dårligt selvværd.

 

Samtalerne tilpasses den enkeltes behov og færdigheder. Samtalerne kører i to spor, et problemløsende spor og et kognitivt spor.

 

Den problemløsende del indeholder træning i konkrete strategier til at håndtere et liv med ADHD i skolen, i uddannelsessystemet, hjemme og med kammerater.

 

Den kognitive del indeholder træning i at arbejde med tænkningen, for at forebygge at de vanskeligheder det medfører at have ADHD, udvikler sig til lavt selvværd og depression. Endvidere arbejdes med at udvikle adfærdsmønstre som understøtter positiv tænking og positive oplevelser med andre.