Søvnproblemer og døgnrytmevanskeligheder

Problemer med at falde i søvn, sove natten igennem, eller vågne for tidligt rammer omkring 25% af befolkningen hyppigere end en gang om ugen. Dårlig nattesøvn medfører ikke blot uoplagthed og træthed, men øger risikoen for at udvikle angst og depression, og mange oplever at de får sværere ved at koncentrere sig og huske. Endvidere øges risikoen for at udvikle en række helbredsmæssige skavanker på længere sigt. For nogle udvikler søvnproblemerne sig til døgnrytmeforstyrrelser, medførende at man bliver frisk om aftenen, og først kan falde i søvn sent ud på natten, så det er næsten umuligt at komme ud af sengen om morgenen.

Behandling af søvnproblemer

Søvn og døgnrytmeforstyrrelser kan relativt nemt behandles ved, at du får støtte til at indføre nogle simple og konkrete søvnhygiejniske tiltag i din hverdag. Behandlingen er individuelt tilrettelagt efter netop dine vanskeligheder. Efter en indledende kortlægning af dit søvnmønster, vil du blive uddannet i søvnhygiejne, og vi vil sammen gradvis indføre nogle konkrete ændringer i din hverdag. Min erfaring er, at de fleste oplever en markant bedring efter at der er afholdt to-tre samtaler, og du er begyndt at indføre nogle simple regler i din hverdag.